Wednesday 30 January 2013

Don't get mad with granny

Kita selalu rasa tak selesa kan bila soalan2 seperti berikut diutarkan kepada kita.

Tak de anak lagi ke?
Kenapa tak ada anak lagi?
Bila nak dapat anak ni?

Orang yang tanya kita soalan2 macam tu terbahagi kepada beberapa golongan umur. Kalau yang muda, umur seangkatan dengan kita atau lebih muda tanya soalan macam tu saya tengok diorang ni golongan yang kurang knowlegde atau pendidikan kurang tinggi atau memang berpindidikan rendah. Diorang ni kurang berkomunikasi dan berjumpa dengan ramai orang, so cara bercakap dan topik2 yang sentiasa dibualkan memang di dalam kategori 'kurang penting'. Saya bukan nak cakap semua orang berpindidikan bagus2 cuma pandangan saya ni berdasarkan taburan orang2 yang saya kenal.

Kalau yang suka kepochi tu makcik2, saya tengok diorang sebenarnya lebih kepada nak menunjuk-nunjuk. Seriously, saya dah jumpa banyak makcik kepochi, suka sibuk hal orang lain especially pasal pregnancy ni. Pemerhatian saya terhadap diorang ni memang nampak sangat niat sebenar nak menunjuk2 bukan simpati sepenuh hati atau nak menolong.

Ha, kalau yang bertanya tu granny@opah@nenek@tok wan yang memang dah tua, about 70 years old and above, kita jangan cepat terasa hati. Serius saya cakap ni. Ni Allah nak tunjuk kot. Masa saya pindah tuan rumah tak ada. Yang ada mak dia. Mak dia ni bahasakan diri dia kat saya Nenek. Umur dah 74 tahun. Nenek saja-saja datang nak tengok kami bawa masuk barang dan nak berkenalan lebih dengan kami. Sambil angkat2 barang masuk rumah kami berbual. Soalan pertama dia bertanyakan tempat kerja saya. Soalan kedua: Ada berapa orang anak? (saya dah agak mesti nenek ni akan tanya pasal anak. Kan betul sangkaan saya)

Saya: belum ada lagi...
Dia: Oh kamu baru kahwin ke?
Saya: Bulan 3 ni cukup la setahun
Nenek: Oh baru lagi..nak setahun dah la ya

Sepanjang dia ada kat situ ada 5 kali dia cakap pasal dapat/tak dapat anak ni. Contoh seperti berikut:

1. Oh tak de anak lagi yek (masa dia cakap ni saya tak pasti dia tanya saya atau dia bercakap pada diri dia sendiri. Nampak gaya macam dia nak fahamkan diri dia yang saya ni masih tak ada anak so berulang kali dia cakap ayat tu. 3 4 kali jugak la dia cakap kat diri dia sendiri. Kadang2 intonasi ayat dia tu macam dia pelik saya tak ada anak lagi pun ada. Of course aku yang tengah sapu sampah dekat dia boleh dengar. Berbulu jugak nenek ni duk ulang banyak kali)

2. Banyak barang korang ni. Duduk berdua belum ada anak pun banyak dah barang. (saya diam, tak tahu nak respond macam mana. Rasanya lebih baik diam)

3.  Kalau dah ada anak ni senang anak boleh tolong mengemas. Kalau nenek, pening nenek macam mana nak mengemas semua ni (korang tahu tak apa saya jawab? bukan nak kurang hajar tapi nak bagi NAMPAK sikit. Nek, kalau saya ada anak sekarang ni pun dia bukan boleh tolong. Kecik lagi. Nenek dah nampak silap dia, dia jawab Oh, betul la baru nak masuk setahun kan kawin)

4. Cepat-cepat dapat anak meriah sikit rumah ni. (Bunyi ayat ni macam ayat penyata. Saya senyum je.)

Banyak perkara kami bersembang tapi perkataan ANAK memang kerap keluar dari mulut dia. Saya tak marah cuma kurang senang. Masa balik kampung satu pagi saya spend masa berborak dengan opah saya. She is 84 years old. 10 years older than Nenek, mak owner rumah sewa baru. Saya berborak macam2 dengan opah termasuklah tentang keluarga suami. FYI, opah saya ni dah buta, ada penyakit glukoma, mata dah tak boleh melihat. 

Opah: Adik beradik suami kamu baik ke dengan kamu?
Saya: Baik je opah...adik beradik dia semua lelaki. Yang perempuan semua biras
Opah: Lelaki? Jantan semuanye ek? (nada pelik macam tak percaya)
Saya: Haah...
Opah: Weehhh...betina langsung tak de ek? (nada pelik lagi)
Saya: Tak de. Semua lelaki (saya dah konfius kenapa opah macam pelik susah nak percaya je)
Opah diam..dia dia ulang ayat sama jantan tak ade ek (nada tanya). Saya jawab haah... Sat2 lepas tu dia cakap lagi hmm jantan tak de ek (nada macam nak fahamkan diri sendiri), pastu dia cakap lagi semua jantan tak ada betina (nada pelik), kang x lama lepas tu cakap lagi adik beradiknya semua jantan tak ada betina (nada ayat penyata). Walaupun ayat dia bukan sebijik2 tapi semua membawa maksud yang sama. Opah seolah2 tertanya dan rasa pelik dengan kenyataan tu dan dia seolah2 cuba memberitahu diri sendiri hakikat kenyataan tu untuk dia terima.

Masa tu saya terus teringat Nenek. Nenek pun macam Opah jugak ulang2 ayat sama. Kedua-duanya seperti pelik dan sukar menerima kenyataan yang kita beri. Jadi secara tak langsung, mereka sering mengulang2 ayat dari mulut diorang tersebut untuk diorang terima dan menutup rasa pelik diorang. Saya rasa la pada orang2 tua umur 70 an ke atas, kes tak ada anak ni memang rare. So, dia memang rasa pelik bila bertemu dengan orang yang mengalami situasi macam tu. Korang pun tahu kan zaman diorang kahwin awal gila. Opah saya cakap umur zaman dia anak dara umur 16-17 tahun paling mahal belanja dan paling tinggi permintaan. Umur lebih 20 tahun dah dikira tua. Dia kahwin umur 22 tahun pun orang da cakap dia kahwin lambat. Belanja pun murah sebab orang kata dia dah tua. Dasyatkan zaman dulu.

Masa umur macam tu kalau kita dah kahwin saya rasa kita mengandung dah. Mau berderet anak kita. Fast food tak telan banyak lagi, makan makanan mak masak (diyakini bersih segar dan berkhasiat), aktif sukan, hidup pun happy go lucky, stress pun sikit2 je belajar kat sekolah apalah sangat kan, moreover berat badan masa tu taklah overweight atau obese. Memang ideal sangat la untuk pregnancy kan. Tengoklah kes2 buang anak sekarang ni pun banyak dari golongan muda remaja. So, saya dah faham kenapa Nenek bersikap begitu. Allah dah tunjuk kat saya nenek2 memang macam tu sebab their life/journey totally different than us.

Opah pula pelik dapat tahu DH ada adik beradik ramai tapi semua lelaki sebab dia tak pernah jumpa pasangan yang dapat anak macam tu. Dulu masa mula2 tahu  saya pun pelik. Tapi tak la respond macam Opah respond. Sebab first time jumpa kan memanglah pelik. Tak biasa dengar kes macam tu. So saya faham kenapa Opah rasa pelik dan duk ulang2 ayat tu kat diri dia sendiri. It is something new to her sebab tu la dia react macam tu.

Then, I decided not to get mad atau rasa tak suka kat Nenek. Lepas ni kalau dia nak react macam tu pun biarlah sebab zaman dia dengan zaman kita jauh berbeza. In fact, diorang ni orang kampung yang memang tak banyak expose ke dunia luar dan kurang komunikasi dengan macam2 segala bagai perangai dan masalah manusia kat luar tu. Walau pun memang tak dinafikan ada grannies yang advance, educated, high class people, I believe they might respond/react differently sebab orang-orang cenggini lebih banyak ilmu dan bertatasulisa, tahu ada sopan dalam percakapan. 

Korang ada tak pengalaman berhadapan dengan soalan2 kurang senang daripada nenek2? After korang baca my opinion ni, I would like to hear urs. Manalah tahu korang ada finding atau opinion lain.

DON'T GET MAD WITH GRANNIES
Hehe

Ate' logo






6 comments:

  1. pernah sekali, dengan my own granny belah my mum... tapi senyap je la... sebab org tua. still kena hormat. Dia cuma amik berat, x niat nak sakitkn hati kita pun :-)

    ReplyDelete
  2. laser macam mana tu LCDP...tahap boleh terluka lambat sembuh ke

    ReplyDelete
  3. nenek2 mmg begitu. my nenek (panggil atok) lagiii lah.
    SETIAP tahun tanya. mmg tak patot kecik ati dgn org tua tapi sometimes ayat dia mmg buat kite pedih la hahaha..

    camni cara tanya atok ku "BELUM ADA LAGI??" (masa tahun ke 2 kawin)
    me: belum la tok.
    atok: Ya Allah...kenape lahh ko ni tak membiak2??? Nak tunggu atok mati baru nak ada anak ke apa?

    Apa nak jawap? hahahaha
    i ckp Ehhh atok ni takbaik ckp mcm tu lah!! atok kan dah ramai cicit..
    astu die geleng2 like i have some kind of a disease.

    tahun ke 3, masa salam raya dia terus raba2 my perot dan ckp KENAPA TAKDA LAGI NIIIIII HAAA...
    i jawap "takleh lagi tok sbb ade penyakit, kalau mengandung bahaya kat diri dan anak, kena berubat dulu baru boleh mengandung"
    dia jawap "kenapeee lah mude2 dah sakitt...pegi lah berubat...heran la tok tgk ko ni tak membiak"

    perkataan MEMBIAK tu serious rasa mcm kena tampar hahaha! tapi husband kata takpe lah maafkan je dia org tua.

    ReplyDelete
  4. Atie,atok nina lak tanye mcm ni, "Amacam, dah ada hasil blom?"

    Rasa nak tergelak pun ada sbb atok guna perkataan "hasil".

    Nina reply, "Blom rezeki lagi tok."

    Atok ckp,"Aik, lame no...?"

    Nina terus je ckp,"Doakan ye atok."

    Nak sentap pn takleh, sbb org tua kan...

    ReplyDelete