Friday 12 October 2012

Fitness First vs Fitness Celebrity

Assalamualaikum,

How are you....Today's afternoon I got bowling tournament at The Mines, Serdang. Bukan pandai main pun tapi untuk suka-suka dan lebarkan connection. Lagipun boring jugak duduk di office kan. My group's name was Teratai. Kesemua peserta sebanyak 60 orang. My team not in top 3 pun hehee. Baling masuk longkah kami 'pro' la. First frame I scored 74 points then 2nd game I scored 98 points. Tak boleh nak berpuas hati dengan markah tu. Satu perkara yang saya perasan apabila badan dah terlalu gemuk ni bersukan pun sakit-sakit badan. Contohnya, masa saya main bowling tadi saya sakit lutut. Lutut saya berbunyi-bunyi bila saya cuba tegakkan kaki. Hadoi memang sangat sakit especially masa baling bola. Sebijik da macam makcik umo 50 tahun saya ni.

Lepas tournament, saya teman kawan sekerja ke Fitness Celebrity (FC). Dalam The Mines tu je. Mula-mula nak tanya-tanya je tapi biasalah staff di FC bermulut manis berjaya la mempengaruhi kawan saya ni. Actually dia memang nak join sebelum ni tapi tak ada kesempatan nak pergi usha2 FC ni. Since we have event outside dan kebetulan di Mines, so terus je la pegi tanya-tanya. Lepas melawat dan dapatkan penerangan my friend ni setuju untuk join. She makes payment about RM428 (registration fee, admin fee, 2 months fee) and sign up an agreement.

Ok apa beza FF dengan FC? Apa lebihnya FC berbanding FF? As a customer of FF saya nampak FC ni ada beberapa lebihan yang menarik berbanding FF. Antaranya seperti berikut:

1. Monthly fees di FC lebih murah berbanding di FF. DI FC about RM 152/month. Di FF RM190++/month. Tapi nak dapat harga RM152 tu ada syarat. Mestilah ada kawan/kenalan kita yang pernah join/sedang join FC di The Mines tu. Kalau tak ada, saya ada satu tips macam mana nak tolong korang. Masa melawat ke locker/ladies room, korang berkenal-kenalan lah dengan mana peserta perempuan kat situ. Borak-borak sikit...tanya-tanya sikit...then jangan lupa tanya nama dan no tel dia...ha maklumat tu berguna mana korang bincang harga dengan manager FC ni tau...diorang akan check betul ke nama yang kita bagi tu customer diorang. If yes, you are eligible to get special price :)

2. Equipments for excercises sangat banyak...To me, if compared to FF, equipments di FC lebih best...treadmill dia pun ada individu punya tv. Exclusive kan. Then, memang canggih2 dan sangat pelbagai..Setahun kontrak belum tentu semua sempat guna hehe. Facilities like sauna, towels, locker, member card, rest corner, warm up corner, trainer corner, aerobic classes, sprinter class and locker for very valuable locker pun ada...lengkap. Cuma kurangnya tak ada tempat minum. Kalau FC tambah/provide drinks memang fantastic la.

3. Kalau dah jadi member, kita boleh ajak 12 orang kawan/kenalan kita datang 7 days berturut for free. One friend at a time la. Macam rombongan lak bawak 12 orang terus hehe. Di FF dapat bawak 2 orang je tu pun sekali seorang...Sadis kan. Kenapa la FF tak buat macam kat FC..mood JEALOUS!!

4. Macam di FF ada pakej BODYFIRST. Pakej ni kene bayar RM149. 3 sessions with a trainer. One session is for one hour. Dalam masa sebulan minimun kene datang 8 kali. Untuk dapatkan balik RM149 tu saya kene datang at least 8 kali sebulan selama dua bulan. Huhu korang faham ke apa aku mengarut ni hehe. Maknanya bulan pertama kene dtang 8 kali sekurang2nya. Begitu jugak bulan ke dua. Then only I will get back RM149 tu...Sengal kan FF ni. What to do? dah join pun kan... Kat FC tak ada syarat2 macam ni pun!!! It's FREE!! It's FREE ....again, I am JEALOUS

Interesting kan FC...Dan satu lagi perkara yang saya kesal adalah rupa-rupanya di Carefour Bukit Rimau ada FC...uwaaa saya baru tahu...Lebih dekat dengan rumah rasanya.Tak apa lah, dua-dua pun tempat untuk kita workout kan cuma masing-masing ada kelebihan dan kekurangan. Yang penting diri kita sendiri...

Yok, apa lagi daftar dengan FF atau FC untuk capai impian tubuh badan dan tahap kesihatan idaman.


Ok, itu saja setakat ni.

ate' logo (jumpa lagi)

2 comments:

  1. Salam.. bgusnya entri ni. sgt helpful. akak, maaflah, sy nk ty, kwn akak buat payment di FC utk RM428 tu, means utk 2 bulan pertama x perlu byr ke? bulan ke 3 baru kwn akak byr RM152, cm tu ke? Lg 1, utk pakej yg kwn akak ambik ni, ade Personal Trainer ke? klu ada, utk berapa session? utk berapa lama?

    *akak, sory eh, byk ty. nanti klu pergi ty sendiri kt FC x lah terpinga2 sgt. terima kasih. harap2 akak reply ;)

    ReplyDelete