Wednesday 5 December 2012

Berurut dan berkemut

Assalamualaikum...

Apa khabar semua...Alhamdulillah baru2 ni seorang kawan kita Joanna dah concieved...Rezeki dia dah pun sampai...berbaloilah dengan usaha-usaha yang telah beliau lakukan. Nak tahu apa boleh baca recent post by her... ni link nya : http://haveyoufoundonewomb.blogspot.com/2012/12/ttc-efforts-month-before-conceived.html

Ok, back to the title above, setelah 8 bulan berkahwin baru lah saya pergi berurut. Kenapa lambat sangat? sebenarnya, saya sukar nak mencari orang yang betul-betul saya rasa selesa berurut dengannya. Ada kawan recommend mak mertua dia. Saya rasa tak selesa pulak berurut dengan mak mertua kawan. Tak suka kalau ada yang menyampai2 cerita. Ada kawan suggest seorang makcik di Hulu Langat. Saya memang ada contact makcik tu dan dia kata kalau nak cepat mengandung datang berurut dengan dia waktu sedang haid. Aduss, dengar dia cakap macam tu saya jadi seram sejuk. Telefon mama tanya pendapat, mama tak bagi. Risau pulak sebab berurut semasa sedang period ni 'luar biasa' daripada kebiasaannya.

Dan akhirnya mama saya sendiri yang terjumpa seorang makcik di Ipoh yang boleh mendapatkan khidmat urut. Makcik saya yang kenalkan kepada mama. Saya diberitahu makcik ni bukan je pandai mengurut tapi ada kebolehan mengubati penyakit-penyakit tertentu. So, mama dah buat arrangement last Monday kitaorang pergi rumah dia.

 Mula2 biasa je saya tukar skirt pakai kain batik. Dia minta saya duduk membelakanginya untuk dia urut di bahagian pinggang dan pangkal pinggul. Mama kata itu prosedur awal untuk semua jenis khidmat urutan yang diminta pelanggan. Kira wajib la tu. Terasa sedikit sakit jugak la. Then dia minta saya baring. Dia mulakan dengan bismillah dan bacaan yang tak berapa saya dengar kemudian sapukan minyak di perut dan bahagian rahim. Malu jugak masa tu. Mama pun ada tengok. Tapi belasah je la kan nak buat macam mana lagi. Urutan makcik ni boleh tahan jugak la sakit walaupun tengok dia tekan lembut je.

Semasa dia mengurut dia dapat detect saya ada masalah ketika membuang air besar. Seterusnya dia tanya saya pandai kemut tak? Aduhh saya pandang mama. Malunya nak jawab soalan tu depan mak kita. Tengok mama sengih je saya pun malu2 cakap tahu. Kemudian dia minta saya kemut dan lepaskan perlahan-lahan. Berulang kali sampai saya naik mengah. Yelah, suruh kemut dalam2 dan lepaskan perlahan2 pulak tu. Terseksa. Waktu ini dia dapat detect saya ada sedikit masalah.

Katanya kedudukan rahim saya baik dan dia telah betulkan supaya saluran vagina saya selari dengan pangkal rahim. Kemudian dia menasihati saya supaya kemut sedalam-dalamnya apabila BD dengan suami terutama ketika suami sedang mahu memancut dan sedang memancut.. Dia mahukan kekuatan kemutan itu betul2 boleh sampai ke pangkal rahim kerana katanya kemutan asal saya 'terlalu jauh, tidak sampai'. Apa maksudnya saya sendiri tidak faham.

Selesai berurut, dia cuba meyakinkan saya bahawa in shaa Allah dalam sebulan dua pasti ada rezeki untuk saya. Saya tertanya2 bagaimana makcik ni sungguh yakin sedangkan yang memberi rezeki itu Allah s.w.t. Saya senyum saja. Dia minta saya bersama dengan suami sebelah petang atau malam Isnin itu juga tp kami dah terlalu penat balik ke Shah Alam, pesanan makcik tu tinggal pesanan je lah...the following day baru BD dan the next day menses. Tak ada rezeki nampaknya bulan ini. Usaha lagi untuk next cycle.

Dia minta saya datang lagi berurut selepas habis period ni. Macam tahu2 pulak saya akan period bulan ni. Huhu jauhnya nak balik Perak semata2 pergi berurut. Namun, in shaa Allah akan diusahakan jugak. Lagi satu dia minta saya elak makan apa2 ubat even asid folik. Emm tak syok lah macam tu. Setahu saya folic acid, new obomin, EPO baik untuk kesuburan tapi dia tak bagi ambil pula... rugilah saya dah beli supplements tu semua.

So, nak tanya pendapat korang should I follow her advice or macam mana? Kepada kawan-kawan yang dah pernah pergi berurut minta share apa advice tukang urut kalian...

Ok, itu saja.

Ate' logo

31 comments:

  1. salam atie...

    pd saya stop dulu segala ubat..mana tau dgn berkat urut ni awak mengandung...Insya Allah...Amin~~

    ReplyDelete
  2. Atie, hugs ketat2!

    Mcm i mengurut dlu, memang makcik urut tu tak bagi ambil ubat medical kalau nak amek jamu yg dia hasilkan. Walaupon i insisted nak beli jamu die, die larang i beli sbb taknak rugikan ubat yg i makan tu. Tp kes tukang urut atie ni i tak pasti kenapa dia suh stop ubat. Dia ada bg atie mkn jamu pape ke?

    ReplyDelete
  3. Hai Syazni...thanks for your opinion...masih berbelah bahagi sebenarnya. Dah spend money a lot on EPO, Folic acid, Obimin, VCO, susu kambing tapi tak boleh ambil pulak...rasa rugi huhu

    ReplyDelete
  4. Joanna...Makcik tu tak bagi apa2 jamu or air. Dia kata tak perlu lagi. Dia just minta saya stop those supplements and cuba kesan urut tu untuk sebulan dua ni.

    What I think is those supplement could help/improve kesuburan and regulate hormones in the body. Bila ditambah dengan urut kan bertambah bagus...Adehh, berbelah bagi la.

    But, sebulan dua bukan lama sangat kan??

    ReplyDelete
  5. oo takde la lambat sgt 8bulan berkahwin baru nak urut..hehe takkan baru2 kawin terus nak urut kan :D me dulu setahun sebulan baru sibuk nak urut..tapi sbenanye makcik urut akan ckp benda yg sama. i think semua makcik urut akan ckp yg sebulan dua kita akan ada rezeki and blabla..hehe..maybe diorg nak bagi kita think positive je kot..psl kemutan terlalu jauh tu i pun takpaham sgt tapi maybe she meant that serviks terlalu tinggi so air mani susah nak go through and senang keluar balik sbb makcik yg urut i pun ckp mcm tu, makcik yg urut kazen i pun ckp mcm tu, makcik yg urut my ofismate pun ckp mcm tu..hehe i wonder why they have the same script. anyway bagus berurut ni, dlm usaha TTC, mesti included jugak, so semoga atie get better lepas berurut ni kay ;)

    ReplyDelete
  6. Yeah thanks Jay for ur support...I kata a bit late utk berurut sebab rata2 my friends berurut 2-3 weeks prior to their marriage untuk tujuan yang sama. Awal kan?hehe...

    Well what you said is true. Berurut ni is an alternative and usaha TTC. Who knows, ada kesan positif kan. Apa pun we as TTCian dont stop berusaha dan berdoa.

    What I confuse here, should I stop taking those supplements for these two months or what??

    ReplyDelete
  7. wow awal tu..hehe..kalau gynae2 tau ni diorg marah biasenye :P gynae ckp kdg2 our rahim ni memang was made that way, sbb patient2 diorg rahim terbalik, senget, ke belakang, ke bawah, semua bole beranak 3 4 org sebab what matters ialah 'telur' kite tu. mcm i lepas urut, tetap jugak tak period so i think, ape purpose i pegi urut kalau period pun takbetul..dan mengurut tu tak pulak buat period i better. 2 kali i urut, nothing happen. lagi bengkak perut ada la :P tapi ada setengah2 tukang urut yg bagus, so it's worth the try. stakat ni u ikot je kata tukang urut kalau die suh stop supplements..then dah lama baru continue balik. amalkan makanan sihat ye atie :)

    ReplyDelete
  8. Yeah jay I dah decide nak stop mkn the supplements as I discussed with my husband this morning. Untuk 2 bulan je. Boleh la....

    ReplyDelete
  9. 8bulan kire awal la tu.. saye pon setahun lebih baru ngurut.. mase 8bulan tu saye berie nak g LPPKN.. haha.. lepas tu.. da tau prob ape semue baru la g ngurut..

    salam kenal dari fifi..

    ReplyDelete

  10. i have been trying to get pregnant for many years but it doesn't seems to work , i and my hubby has done all the test and the doctor steel could not get the reason why am not getting pregnant , until i was researching online how to get pregnant fast and natural ,it was then i saw so many comments and testimonies of different women and families from different parts of the world testifying how ashra has help them with the powerful witch craft destroyer powder and protection powder, that destroys any form of witch craft and making the impossible possible .then i decided to contact ashra and ask about the substance and the powder , i did request for it and it was sent to me via delivery agency and within 3days the powder and substance was delivered to me , with the instruction for various situation and how to use it , i did follow the instruction and before i had intercourse with my hubby i blew the powder into the air and around my house that very night , some few months later i fell ill and went to do test and my doctor confirmed it that i am pregnant , i really appreciate ashra for the good work and joy you brought into my family, just like i saw other peoples comment and i was encourage so am also putting mine out so that it will encourage some one other there crying , you can contact ashra and request for your own witch craft destroyer powder and wonder powder okay on email : ashraspelltemple@gmail.com or call +2348058176311 ashradamianloanfirm@gmail.com

    Lillian

    ReplyDelete
  11. salam..boleh email saya no contact makcik urut di ipoh itu?terima kasih
    email: nadiah_isa@live.com

    ReplyDelete
  12. as slm dear, boleh sy dptkan contact no makcik urut di Ipoh?terim kasih.
    email saya: hamizah85@gmail.com

    ReplyDelete
  13. boleh sy dptkan contact no makcik urut di Ipoh?terima kasih. email saya parveen.randave@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. Hi atie..blh x bg contact no. Makcik yg ddk kt ipoh tu? Sy btol2 berharap. Tq atie
    fais2212@gmail.com wasap 0132652092

    ReplyDelete
  15. asalam atie..blh x bg contact no. Makcik yg ddk kt ipoh tu?tq ni email i choclate0708@gmail.com

    ReplyDelete
  16. asalam atie..blh x bg contact no. Makcik yg ddk kt ipoh tu?tq ni email i choclate0708@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum boleh makcik bg no contact kat sy..tq atie sudi emel sy n2dayah@gmail.com.

    ReplyDelete
  18. Salam. Blh berikan contact no mak cik mengurut. 0178727091 syakirah89azmi@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum boleh bg contact no makcik mengurut kat sy? whatsapp 0103776508 or email:eyntandiyana@gmail.com


    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum boleh bg contact no makcik mengurut kat sy? Ni email sy.salwasiti90@gmail.com..trima kasih ye...

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum boleh bg contact no makcik mengurut kat sy? Ni email sy.salwasiti90@gmail.com..trima kasih ye...

    ReplyDelete
  22. Salam.blh nk Tahu no contact makcik urut tu. 011-18617113. harap sgtla dpt. sekarang ni anak dah berapa

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum sis..boleh dptkan contact no or nama or alamat mak cik kt ipoh tu..thanks eaa..
    email ke atieka890511@gmail.com

    ReplyDelete
  26. 0124589161,,bole minta no mkcik tu

    ReplyDelete
  27. 0124589161,,bole minta no mkcik tu

    ReplyDelete
  28. Salam sis. Boleh share contact number makcik urut tu? Email sy shahyda@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  29. salam...sis boleh dptkn no contct makcik tkg urut tu x...

    ReplyDelete
  30. salam...sis boleh dptkn no contct makcik tkg urut tu x...

    ReplyDelete
  31. salam...sis boleh dptkn no contct makcik tkg urut tu x...

    ReplyDelete