Saturday 28 September 2013

An inspirational story to be shared

Hai...apa khabar? I nak share pengalaman yang I dapat hari ni. Hope korang enjoy baca entry ni.

Harini saya dibawa melawat ladang hidroponik. Jauh masuk ke dalam kampung. Jalan pun tak elok. I was wondering ladang hidroponik yang macam mana la koordinator ni nak bawa...But, surprisingly it was far better than what I have imagined.  I was touched and inspired by the efforts of the owners of the farm. Diorang ni suami isteri. Masing2 tiada langsung background pertanian. Background si suami IT. Adiknya pula sains computer. Sebelum ni bekerja di Bangkok. Cakap English memang fluent. Tak ada pelat Thai langsung. Semuanya bermula apabila diorang dapat tahu anak diorang suffer from nephrotic syndrome (masalah kidney). They have to monitor closely pemakanan anak diorang ni dan diorang perlukan safe food from trusted source. Initially diorang decided to produce kecil-kecilan sahaja untuk sekeluarga, but later on they found out it has big potential to be a business. The wife took a step to go to a training course on hydroponic vegetables production selama 1 tahun di Universiti Kasetsart, Kamphaeng Saen. Then, mereka suami isteri mencari kawasan untuk mereka buka ladang. Memang pedalaman kawasan yang diorang dapat ni. Kawasan ni hutan pada awalnya. Slowly they developed the hydroponic system here.

Bermula dengan structure yang second hand sebab diorang tak boleh afford untuk build structure dengan material yang baru. Pengeluaran yang awal2 semua tak dapat jual sebab diorang tak da market. Tak ada tempat nak jual. In fact, pengeluaran mereka terlalu banyak sebab tak tahu lagi nak anggarkan berapa banyak mereka perlu keluarkan dalam 2 hari. Middle man (orang tengah) offer nak beli sayur diorang tapi harga sangat murah. Diorang tak setuju. Daripada jual kat middle man lebih baik dia bagi percuma pada orang2 kampung kat situ. Dari situ, orang kampung belajar makan salad. Dan diorang mula sukakannya. Si isteri ambil keputusan untuk handle bahagian marketing, manakala suaminya menjadi bos dan adiknya jadi farm manager yang bertanggungjawab ke atas pengeluaran. Pada mulanya, I ingat salad2 mereka ni di eksport atau dijual kepada supermarket atau hypermarket sebab production dia memang banyak. Tapi rupanya hanya dijual untuk local market dan masih tidak mencukupi untuk keperluan kawasan sekitar tu. They manage to educate the communities about importance of vegetables consumption and safety food. Demand sangat tinggi. Pagi2 mereka dah keluar ke local2 market untuk jual sehingga pukul 2.30 p.m. Jika ada balance, mereka akan bawa ke kedai diorang di Bangkok. Initially, they manage to sell their product di 28 local market sebulan. Selepas 4 tahun iaitu sehingga sekarang, mereka boleh jual di 141 local market dalam 1 bulan. Dan pengeluaran mereka adalah sebanyak 4 tan/bulan.  Can you imagine that? 1 head (1 pokok salad) diorang jual 25 BATH ~ RM2.50. Usually, kat supermarket harga salad2 tu 38 BATH/head. Walaupun harga mereka jauh lagi murah, they manage to get profit.

Bukan keuntungan sahaja yang mereka kejar tapi yang penting adalah menyediakan makanan yang sihat dan selamat kepada orang tempatan. Selain itu, diorang juga ada buka sekolah untuk mana-mana individu yang berminat untuk belajar pengeluaran sayur secara hidroponik. Besides that, diorang juga bekerjasama dengan sekolah di kampung tersebut dengan membina sistem hidroponik di sekolah. It is win and win situation. Sekolah boleh menggunakan sistem tersebut dalam pembelajaran dan memupuk minat budak sekolah terhadap teknologi pertanian dan kepentingan pengambilan makanan yang sihat dan selamat. 10% hasil pengeluaran pelajar2 seolah ambil untuk diorang makan, 10% lagi diorang jual pada cikgu2 dan staf sekolah, manakala 80% lagi diorang jual pada Suami isteri ni. Sebulan diorang boleh dapat 6000 -8000 BATH. Suami isteri ni pula boleh jual balik hasil budak2 sekolah tersebut. Bagus kan diorang!

Sebelum mereka datang ke kampung tersebut, kes pengambilan dadah oleh budak2 sekolah agak tinggi di kampung tersebut. Namun, selepas 4 tahun iaitu sejak kehadiran mereka di kampung tersebut dan pembaharuan serta perubahan yang dibawa mereka telah mengubah sikap community dan tiada lagi kes dadah si situ. Mereka memberi semangat dan motivasi kepada pekerja2 mereka yang juga penduduk kat situ. Secara tak langsung, memberi kesan positif kepada community kampung tersebut. Siap dapat anugerah Social Award dari kerajaan Thailand lagi tu. Dan kampung tu dapat No. 1 terbaik kat Thailand ni.

Ladang diorang ni mendapat certificate GAP, GMP and Food Safety. Tak ada langsung racun yang digunakan. Mereka hanya guna biopesticide which is trichoderma untuk control pest. Salad diorang cantik2. Geram I tengok. From time to time, mereka expand perniagaan ni dan sentiasa berusaha menambahbaik sistem hidroponik mereka. Banyak juga yang mereka invest bagi memastikan suhu dalam rumah evaporative system dan larutan nutrient mereka sentiasa sejuk iaitu 27-28°C. Bukan senang nak buat sebab kawasan mereka di lowland. Usually, salad hanya subur di kawasan bersuhu dingin sahaja iaitu di highland. Banyak research yang diorang buat untuk menambahbaik sistem pengeluaran mereka. Kagum I. Diorang dalam perancangan nak menjadikan tempat tu ‘Farmpermarket’. Like a supermarket where people come to buy their needs, but this place will be a place where people can come inside the hydroponic houses and choose and buy the vegetables they want. Menarik kan. I pun nak buat kat Malaysia lah! haha

I sangat happy, teruja dan tersentuh dengan effort diorang ni. Initially only for the sake of their child, but then what they have done had successfully:
11.   Educate the community and school children about healthy and safe food
22. Improve community’s lifestyle (reducing number of drug addicts in the community and encourage them to eat more vegetables)
33.  Promoting agriculture technologies (hydroponic system)
44.  Buka peluang pekerjaan dan menambah pendapatan penduduk
55. Encourage people to be a successful farmer
Dan banyak lagi….
I hope by sharing this story, u all juga dapat inspirasi. Lets slowly change our lifestyle. Eat more vegetables and consume less rice. Good for TTCian. Grow your own safe vegetables. Macam yang Dr Hamid selalu pesan. Dia pun selalu share kebaikan sayur2 kan. Ha, ini la sebabnya....TTCian mesti banyak makan sayur2 berkhasiat.


p/s: I excited nak bercucuk tanam bila balik Malaysia nanti. Seed I dah beli. Planting box I nak beli kat MARDI je nanti. Anyone nak join? hehe

Ate' logo








Alamat website diorang: http://www.namonammonfarm.com/

5 comments:

  1. Atie, greenkit pun okey gak.. hehe.. ktorg plan nak letak kat opis.. so bila usahawan dtg leh tgk.. :)

    ReplyDelete
  2. Dear, planting box yang i maksudkan tu greenkit la hehehe. nanti buat kat rumah sendiri pulak tau. boleh makan sekeluarga

    ReplyDelete
  3. Klu kat umah sendiri maybe leh letak pokok daun kesum, limau purut, kari, serai.. hehehe

    ReplyDelete
  4. segarnye ladang hidroponik diorg eh...
    atie, kalau ada tips dari diorg i hope u dont mind sharing it with us here :D

    ReplyDelete
  5. of course dear LCDP...
    Paling I ingat diorang ni cakap nak jadi farmer berjaya mesti berani mencuba, belajar dari kesilapan dan jangan putus asa. Kalau tak nak jadi farmer untuk community, jadi la farmer untuk keluarga....

    ReplyDelete