Wednesday 25 September 2013

Obesity & TTC

I just nak share few things in my mind after I read few articles and journals about obesity and its relation to health issue.

Kita semua aware that obesity ni merbahaya dan mengancam status kesihatan seseorang manusia. Human with obesity problem tend to suffer from masalah circulatory system macam sakit jantung dan stroke dan juga masalah respiratory system, contohnya sakit paru-paru. Selain itu, orang obese ni mudah kena sakit kencing manis, in other word is diabetes. Itu potong kaki punya sakit. Kenapa orang obes tend to suffer these diseases? Sebab mereka mempunyai terlalu banyak fat, kolestrol dan calcium. That will affect the circulatory system. Selain tu, human with obesity tend to have metabolic disease iaitu masalah untuk menghasilkan insulin atau menggunakan insulin. Insulin ni adalah hormon yang dihasilkan di pankreas (hati). Fungsinya adalah mengawal keseimbangan glukosa (gula) dalam darah. Dia promote glukosa yang dihasilkan dari benda-benda yang kita makan untuk digunakan di dalam sel kita. But, when the insulan kurang atau can not work anymore, gula dari makanan yang kita makan tak di promosi untuk digunakan oleh sel2 dalam badan, therefore gula tersebut jadi berlebihan in our body. Bila berlebihan, terjadilah penyakit kencing manis. That is how diabetes is described.

Selain 3 penyakit tu, satu lagi kaitan obesity dengan kesihatan adalah pregnancy. I am not going to share about the effect of obesity during pregnancy, but it is about obesity and TTC. Sebenarnya, dah banyak kajian dibuat to relate obesity dengan etnik/race, genetik, culture, environment factors, agama dan banyak lagi termasuklah pregnancy or to be exact---TTC. Kajian2 tersebut memang dah berjaya buktikan bahawa perempuan yang obese highly correlated to miscarriage and difficulties to get pregnant. Most of obes women mempunyai kes keguguran bayi dalam tempoh 6 bulan sebelum kajian tersebut dibuat. Dan kebanyakan perempuan obes kat Malaysia ni tinggal di bandar bukan di kawasan rural. Dan mereka adalah individu yang bekerjaya (mempunyai pekerjaan).

If we relate all these info, we can answer why many TTCians are among perempuan2 yang bekerjaya dan kebanyakannya tinggal di kawasan urban, dan bukan rural areas. The factor that contributing to this problem (obesity) is not only the genetic but mainly because of our environmental factors and lifestyle. Kita selalu dengar ayat 'Apa yang kita makan, itulah diri kita'. Well it is true.

Kita semua dah terbiasa di ajar makan nasi setiap hari. Not only once a day, but 3 times a day. It is a lot of rice. Kita tak perlukan nasi sebanyak tu pun untuk hidup sihat. 1 cawan hingga 1 1/2 cawan nasi sehari dah cukup. We can eat more if we work harder like petani, kerja-kerja pembinaan, pelaut, dan seangkatan dengannya. Kita TTCians ni mostly duk kat kelas, office, labs, meeting room and go outside once in a while. Not much energy we have lost. But we eat a lot of calories. That is why bila kita kena jumpa dietician, she/he always remind us to eat only what our body need. The amount of food (calories) should be equal to the amount of calories burn. We should reduce the amount of food that we consume everyday especially the rice and get rid of the fast-food and so on.

In fact, purata jumlah nasi yang rakyat Malaysia makan adalah 78kg/person/year (2001). It is supposed to be lower which is 45-50kg/person/year. Dan rakyat Malaysia hanya makan 15-20kg vegetables/capital/year. Tahu tak berapa banyak sayur yang sepatutnya each of us kena makan as recommended by the WHO? It is 250kg/capital/year. Nampak tak betapa jauhnya beza jumlah yang kita makan? Mesti ada yang tanya, then kenapa di Malaysia tak ada kes kekurangan nutrient macam kat Afrika? Sebabnya, kita ada sistem pengurusan kesihatan yang bagus di hospital-hospital dan klinik. Dari saat kita lahir, kita dah diberi macam2 ubat, vitamin, cucuk2 dan supplements. In facts, ibu-ibu di Malaysia ni pun dah diajar untuk feed anak yang dilahirkan dan merancang keluarga. Sebab tu, up to now, tak ada lagi dah kes baby/kanak2 meninggal kerana kekurangan nutrient atau makanan di Malaysia. We are all educated but then we don't put healthy as our priority in our life.

As a woman, a wife, and a mother-to-be, we should really be careful with our lifestyle and diet. Masa masih belum ada anak lagi ni la kita kene ubah cara hidup dan pemakanan kita. Memang kita ada kerjaya, ada duit untuk makan diluar, kita boleh beli bila2 masa in fact much easier bila dah ada drive-thru, dan kita tak ada masa atau tak sempat nak masak makanan yang berkhasiat untuk keluarga bila balik kerja BUT there is always a way to change everything. 

The first thing that we should do is to reduce the rice intake. From 3 times a day to once a day. From a full plate into a cup or 1 1/2 cup of rice. From everyday to twice a day. Don't eat rice everyday. We can change to noodles like bihun sup, bihun tomyam and laksa. Nanti ada yang cakap, susah nak buat ni sebab suami mesti tak setuju sebab dia kuat makan dan suka makan nasi. Well, bermulalah second step which is to educate the family members. Jika dia nak makan nasi setiap hari, let him do that but we as the women, the wife, a mother-to-be should be strong and keep telling our partner the benefits of taking more vegetables in the daily meal. Third step is be creative! We must make the food look nice, beautiful, colorful and delicious. Masa ni la nak mencurah segala idea kepada makanan. Lama2 mesti suami suka jugak. Biasakan diri kita. Biasakan suami kita. The most important step is make fast access to various types of vegetables. Part ni mungkin susah sikit pada korang yang tak ada pengalaman bercucuk tanam sendiri kat rumah. Actually sangat mudah je nak bercucuk tanaman. What you need is only visit to Unit Biji Benih di MARDI HQ dan beli 1-2 greenkit dan biji benih untuk permulaan. Jika korang minat dengan lettuce (salad), tomato ceri, sawi, bayam, kangkung, kekacang, ulam-ulaman dan macam2 lagi leafy vegetable, korang boleh dapatkan seed kat mana2 kedai hardware yang jual barangan2 pertanian. Kalau tak tahu cara tanam dan penjagaan, korang can always ask the officer atau just google. Last option, korang boleh tanya I. In fact, terdapat banyak sangat cara untuk buat home-gardening ni tak kiralah rumah korang ada tanah (kawasan) atau pun tak. Kita boleh guna bahan2 dari rumah kita sendiri. Banyak maklumat dan cara nak buat di Internet. What you need is only the very first step before the first step iaitu keinginan untuk berubah.

Makanlah lebih banyak sayur-sayuran. Kurangkan nasi. Tingkatkan kesihatan diri dan keluarga. And of course, for the sake of Allah dan usaha kita untuk mengandung

Ate' logo


4 comments:

  1. Well said Atie.....jaga makan untuk kesihatan diri....badan nak guna lama....

    ReplyDelete
  2. jom kita cuba nak....makan lebih banyak sayur

    ReplyDelete
  3. Sizuka..aah kat UBB ada jual greenkit n seeds...
    (jawab konon2 x paham soalan ^_^)

    ReplyDelete