Thursday 18 June 2015

Cycle period semakin baik

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan selamat melaksanakan ibadah puasa, solat sunat tarawih dan lain-lain di bulan mulia bulan Ramadhan ini. Mudahan kita dapat perbaiki diri, hubungan kita dengan Allah s.w.t dan juga kesihatan kita.

Saya hari ni tak dapat berpuasa kerana bendera merah. Hari ke-2 period. Serba tak selesa. Macam biasalah senggugut, sakit pinggang, sakit ari-ari. Korang senggugut tak tiap kali period?

Macamana pun saya bersyukur, cycle period tahun ni boleh dikatakan semakin baik. Tapi belum betul-betul baik. Setiap bulan datang dan semakin ikut calendar 'My Calendar' di HP pun dah kira bersyukur sangat. Dan saya perasan day of ovulation (O) estimated by that apps kind of correct. By external observation, banyak egg white yang keluar pada hari berhampiran tarikh O dan pada tarikh O itu sendiri. Tapi betul-betul ovulate atau tak hanya dapat dipastikan dengan guna OPK test. Tu la sekarang ni tengah mencari supplier yang boleh dipercayai dengan harga murah. Anyone yang biasa beli, please suggest dengan siapa saya boleh beli OPK strips murah.

Tarikh period 1st half of 2015:
JAN: 31/12/14 - 2/1/15 (3 days)
FEB: 3/2/15 - 5/2/15 (3 days) (cycle length: 34 days)
MAC: 13/3/15 - 15/3/15 (3 days) (cycle length: 38 days)
APR: 17/4/15 - 19/4/15 (3 days) (cycle length: 35 days)
MEI: 16/5/15 - 18/5/15 (3 days) (cycle length: 29 days)
JUN: 17/6/15 - XXX (cycle length: 32 days)
(JUN: 17/6/15- 22/6/15 (6 days)- (updated at 24th June 15)

Bilangan hari period dengan darah merah 3 hari saja, hari ke-4 coklat dan hari ke-5 bersih. Sekejap saja turun darah merah. Adakah kerana ketebalan dinding rahim (ET) saya tidak tebal? Mungkin juga. One more thing, saya notice bila berat badan saya susut sedikit, cycle period lebih pendek. Something yang baik untuk diteruskan iaitu jaga pemakanan.

Saya sebenarnya bersemangat nak mula treatment di hospital buat kali-2. Cuma hajat tu kena hold dulu sebab saya sedang kumpul duit untuk lepaskan niat Bonda nak kerjakan umrah hujung tahun nanti. Jadi saya kena sabar tunggu tahun depan, in shaa Allah. Buat sementara ini, saya cuba turunkan berat badan (adeh, ni paling payahhhh sekali) dan eat healthy. Idola saya Yani (blogger: BatikPink), tapi usaha tak sampai pun 1/4 daripada usaha Yani hihi.

Hubby pula makan supplements. Buat masa ni semuanya herbs. Dua jenis iaitu debunga kurma dan ekstrak buat zuriat dari tanah suci Makkah (sekarang ni dah ada jual dalam bentuk pil, senang nak telan), dua jenis lain iaitu Speman dan Kapikachu dari Himalaya, Vitamin C dan multivitamin. Ada satu lagi ubat saya nak beli untuk hubby. 1 kotak RM180 for 2 weeks. Pernah beli sekali. Nak beli lagi tertangguh sebab harga mahal sangat. Lupa nama ubat tu. Husband Yana (blogger Sizuka) ada makan juga.

Jadi tahun ni sabar dulu. In shaa Allah, next year sambung treatment. 

Ate' logo






9 comments:

  1. Hahaha....macam ade org sebut nama Yani la dalam entri ni....macam memanggil-manggil...Allahuakhbar Atie, belum layak jadi idola, sedangkan Yani sendiri kelaut dah segala diet dan senaman semua tu....

    Seronok plak dengar Atie dah plan buat umrah this year...ramai plak kawan2 ttc yang akan dan dah menjejakkan kaki ke sana...doakan Yani sekeluarga pun dpt pergi umrah ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yani...Ati tertinggal 1 perkataan...Bonda yang nak tunaikan ibadah umrah, bukan Ati. Nak kena betulkan dalam entry ni. Macamanalah boleh tertinggal. hihi

      Delete
  2. Yani pon contoh ikutan i, walaupon i ikut kadang2 je... Hehehe...
    Selamat menunaikn ibadah di bulan ramadhan :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus la ST ada juga ikut kadang2...I jarang2 hihihi

      Delete
  3. opk rm1=0163338252

    hi.dear..try msg org ni.. nama dia x ingt.. sbb just save phone. no dia as opk je dlm phone. i tgh try nak conceive 2nd baby.. bli dgn dia byk trus. hr tu beli 30: rm30 including postage. hope will help u. inshaAllah ada rezeki nanti. usaha tangga kejayaan dan tawakal. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq awak...really appreciate that. semoga usaha TTC ke-2 awak berjaya!

      Delete
  4. Semoga urusan Atie dipermudahkan..Amin..berkat bulan ramahan yang doanya mustajab ini,pasti semua yang ttc berdoa hajat yang satu ini,mudah2an Allah perkenankan..In Sha Allah

    ReplyDelete
  5. Semoga urusan Atie dipermudahkan! Supplement PROXEED PLUS eh yg u nak beli tu? Ada jual dekat Klinik Medina Taman Melati.

    Tp kalau ikut Dr Tasha, if dah consumed semua supplements yg lain, Proxeed Plus tak payah sebab mahal. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos i yg ari tu just utk test yg dibuat. Ivf nye pakej belum start lg.

      Delete