Friday 17 October 2014

We can live out our life happily

Now dah 2 tahun lebih kahwin masih chidless. And I am trying to enjoy my life. And I feel much relax compared to last year. Hari-hari fikir nak anak je. Sekarang ada juga fikir but so much. Mungkin tiada rezeki anak dari rahim aku sendiri tapi mungkin boleh adopt anak orang lain. Zaman sekarang anak dibuang-buang/ ditanam hidup-hidup dan sebagainya.

Aku teringat entry Rina baru-baru ni ada menyebut tentang Allah memilih pasangan yang dikurniakan anak lelaki atau perempuan dan Allah memilih pasangan yang tidak dikurniakan anak. Persoalannya kenapa? Aku tak ada jawapan tu tapi Allah ada. Aku sebagai hambanya tak layak mempersoalkan kenapa Allah benarkan pasangan yang tiada ikatan sah itu yang Allah pilih untuk diberi anak. Siapa boleh bagi jawapan tepat? No one!

So, disebabkan Allah la sebaik2 penentu, aku tak mahu mempersoalkannya lagi seperti sebelum2 ini. Berdosa! Nikmati sajalah hidup bersama insan-insan yang disayangi, perbaiki diri dan ibadah, dan teruskan berusaha dan berdoa.

Hidup ni macam mana mudah, senang atau sukar sekali pun, pasti ada supporter yang memberi semangat pada kita untuk terus hidup. Supporter kita adalah harapan kita.

Harapan saya adalah untuk masuk syurga --->ISLAM
Harapan saya adalah untuk beri kehidupan yang lebih baik buat bonda saya. Harapan saya adalah untuk senangkan hidup bonda saya. ----> BONDA
Harapan saya adalah untuk hidup bahagia dengan suami saya---->SUAMI
Harapan saya adalah untuk ........ ??? ---> ANAK

Sementara tiada anak ini, berbahagialah dengan hidup dengan harapan-harapan yang kita ada untuk terus hidup iaitu menjadi muslimat yg dijanjikan syurga, menjadi anak solehah yg berbakti kepada ibu bapa, menjadi isteri terbaik buat suami.

Aku percaya ada sebab kenapa Allah bagi lewat, atau mungkin tak bagi langsung pada aku. Dan aku redha jika itulah sebaik-baiknya. Aku cuma harap suami aku pun dapat terima dugaan ni like the way I do.

Mari muhasabah diri balik. Perbaiki diri dan ibadah. And keep on TTC!!

Ate' logo




10 comments:

  1. So true Atie..like hubby always said,everyday macam pengantin baru (sila muntah!) :-)

    ReplyDelete
  2. "Once you choose HOPE, anything's possible. " _ Christopher Reeve

    Don't think Allah foregts your Du'as. Allah remembers eveyrthing. .."Your Lord never forgets." (19:64)

    ReplyDelete
  3. Betul kata Kak Nuriz tu...setiap hari mcm pengantin baru. Berkepitlah dengan suami sepuas-puasnya. Kita bidadari dia di dunia, semoga menjadi ketua bidadarinya di syurga nanti..inshaAllah! Amin...!

    ReplyDelete
  4. Tq for this entry.... To remind me... Hari ni sepupu n adik ipar dua2 bersalin serentak... Tetiba mcm sedih plak bila tgk gambar baby dorang.... Tapi kena kuatkn semangat n doakn yg baik2 for the babies n momies.... InshaAllah, bila kita be happy utk kebahagiaan org lain, we will be happy too :-)

    ReplyDelete
  5. eh ada nama saya plak..terasa glamour jup. Ummi, iman kita memang sentiasa ada up dan down. Insyaallah, sentiasa bersangka baik dengan Allah. Dia sebaik2nya yang Maha Mengetahui. Keep relax and enjoy your moment. take care!

    ReplyDelete
  6. Hi alls...Nuriz, Nina, yani, Rina, BnC,& jazzeyra...lets live out our life happily...we are the one who choose to enjoy our life with hopes that we have :)

    ReplyDelete
  7. I choose HAPPY . Insyaallah, jangan fikir sgt, sbb BANYAK lagi benda yang penting ! Allah s.w.t uji bersebab, n cuba tukar mindset dari DUGAAN kepada KELEBIHAN.... pasti lebih positif kan? sendu, air mata takkan lari dari ttcians, but be strong! tahun depan sy tahun ke 5, I is strong!!!!insyaallah.....

    Macam pengantin baru selalu ye kawan2.....

    ReplyDelete
  8. Asslm atie.. how are u?
    Keep praying n fighting atie. Allah sebaik2 perancang.
    Take care..

    ReplyDelete
  9. Insyallah.. Allah akan beri tak cepat tak lambat.. tp tepat pd masanya..
    Keep fighting...

    May Allah bless u n hubby..

    ReplyDelete